Mattheus Passie

Mattheus Passie op 27 en 28 maart 2013 in Alphen a/d Rijn

Met de uitvoering van zo’n bijzonder werk als de Mattheus Passie wilde De Muziekfabriek een muzikaal voorschot nemen op de fusie tussen Rijnwoude, Boskoop en Alphen aan den Rijn per 1 januari 2014. Muzikanten en koorleden die woonachtig of muzikaal actief zijn in de drie plaatsen die zouden samengaan ontmoetten elkaar al bij dit monumentale muzikale avontuur. De repetities rouleerden tussen de drie kernen van het ‘nieuwe Alphen’. Ook voor organisatie en artistieke leiding werd zoveel mogelijk een beroep gedaan op krachten uit de toekomstige gemeente. Zangers, zangeressen, muzikanten, producenten en vrijwilligers: zij leerden elkaar via de Mattheus Passie al kennen. Want muziek verbindt!

Het project
Het orkest en de uitvoeringen van de Mattheus Passie werden geleid door Gerhart Drijvers, onder andere dirigent van het Fries Symfonie Orkest en van eerdere projectorkesten van De Muziekfabriek, woonachtig in Alphen aan den Rijn. Koorrepetitor was Svetlana Terpougova, onder andere dirigente van het koor Rainbow Colours in Rijnwoude. De orgelpartij werd vertolkt door de Alphense organist Simon Stelling. Als solisten werden bereid gevonden:
Nanco de Vries – Christus
Sebastian Brouwer - Evangelist
Maja Roodveldt (27 maart) – sopraan
Martha Bosch (28 maart) – sopraan
Martine Straesser – alt
Arco Mandemaker – tenor
Jan Willem Baljet – bas

De productie en fondsenwerving was in handen van De Muziekfabriek, waarbij samenwerking werd gezocht met locaties, koren en muziekverenigingen voor bijvoorbeeld het vinden van muzikanten voor het projectorkest, zangers en zangeressen voor het projectkoor, en plekken in de drie kernen om te repeteren. Op deze manier werd de Mattheus Passie een project voor en door het nieuwe Alphen aan den Rijn, nog voordat deze gemeente is geboren.

Repetities en bezetting
In februari en maart repeteerden de koren en orkesten eerst apart, en vervolgens gezamenlijk. Tijdens de generale op 26 maart kwamen de solisten en organist bij het geheel. Om op 27 en 28 maart twee prachtige uitvoeringen te geven voor zo’n 500 toehoorders!

Uitvoeringen
Hen van Dijk, een van de producenten van De Muziekfabriek, maakte een fotoreportage van de eerste gezamenlijke repetitiedag voor koren en orkesten op 23 maart in het Wellant College in Alphen a/d Rijn, en van de uitvoeringen in de Adventskerk in Alphen a/d Rijn op 27 en 28 maart 2013. Voor de foto’s:

VSB Fonds Alphen en stichting Rijnkade 1630 ondersteunden de Mattheus Passie in Alphen a/d Rijn.

Powered by WordPress | Designed by: buy backlinks | Thanks to seo, seo services and Insanity Workout